Marijke Traast-Bos

Marijke Traast-Bos

Keuzes maken, relevantie bepalen en realiseren. 

Niet de herhaling van jezelf is de uitdaging waar je als kunstenaar voor staat, maar het begrijpen wat de materie van je verlangt. Elk werk is een nieuw gegeven om te ontdekken wat ik ermee zou willen zeggen en wat het mij zegt. Hoe het te begrijpen en hoe het te realiseren.

In de loop der tijd verandert het inzicht, tenminste bij mij wel. Eerst is materie belangrijk en het vinden van de weg hoe  hiermee om te gaan. Op een gegeven moment wordt het een te kleine jas die je draagt en ontstaat de behoefte verder te speuren naar nieuwe mogelijkheden.

Het gevoel voor het object kan hierdoor ruimte krijgen en kan het gevoel van mezelf in het object geïntegreerd worden. De techniek is eigen gemaakt. Het ambacht krijgt verdieping.

Dit is de afgelegde weg om diepgang in techniekbeheersing, vakkennis en historische relevantie te begrijpen. Want begrijpen wil ik alles heel erg graag. Speuren hoe het werkt, hoe het wordt en hoe het zegt wat er te zeggen valt. Speuren en kijken, intens kijken.

Eerst dichtbij het onderwerp willen zitten, erin willen kruipen om het te tekenen. Elke dag tekenen. Met de jaren die volgen komt er meer vrijheid in mijn werk en kwam er ruimte om me te verdiepen in de kleuren van planten, bomen, stenen. Hiermee verven in textiele draden. Onderzoeken hoe de kleurechtheid is en dit proces integreren in de onderwerpen voor wandkleden en schilderijen. Veel naar de natuur gewerkt en intens  gekeken hoe lijnen lopen, hoe vlakken elkaar versterken en hoe structuren verschillen. Veel doen en nog meer kijken en dan weer doen en weer kijken. Tot het een deel van mezelf werd. Eindelijk het gevoel dat een vorm bezit van mijn motoriek heeft genomen, dat het een deel vormt van mijn persoon. Op dat moment weer loslaten en verder zoeken naar de vrijheid die deze verworvenheid betekent. Nooit mezelf herhalen maar steeds zoeken naar nieuwe invalshoeken en technieken die me uitdagen en me inspireren.

Van natuurlijke vormen tot het aftasten van de huid, van teken-, textiele- en schildertechnieken naar het toepassen van keramische vormen met een gesloten huid en het ontwikkelen van glasvormtechnieken in al haar transparantie. Boeiend is het hiermee aan het werk te zijn en ook hier weer goed kijken hoe het werkt bij mij.

Hierin gestuurd door het gevoel wat soms overrompelend werkt. De maatschappelijke ontwikkelingen integreren die  via televisie, kranten, multimedia en andere kanalen deel uitmaken van mijn leven in die gemeenschap. Dat gevoel vindt haar vertaling in mijn werk en is daarom hier niet los van te zien.

Gesteund door de vakopleidingen aan de AKI en de HKU gekompleteerd door een studie geschiedenis aan de Hoge School Windesheim vond ik langzaam maar zeker mijn weg in de kunstuitoefening zoals ik momenteel werk. Losgelaten en omarmd en incidenteel verdiept door kennis vergaring door praktijk-  en literatuurstudies vond ik steeds meer mijn richting van de beheersing van een breed spectrum in de beeldende kunst. Dit biedt mij de vrijheid technieken in te zetten op momenten die ik vind als noodzakelijk voor dat werk dat mij voor ogen staat.  Naast realisatie blijft het keuzes maken en hiervan de relevantie bepalen van groot belang om in het ontstaansproces te kunnen kruipen.

Bekijk hier mijn werk.

Met vriendelijke groet,
Marijke